‘Is celebrating Mawlid an-Nabi permissible?,’ Alwatan Voice (Palestine), 12 January 2014

As Muslims celebrated the birth date of the Prophet Muhammad on 13/14 January 2014, this article presents the viewpoints of different Muslim scholars on the permissibility of celebrating the holiday. Some argue that is simply a celebration of believers’ happiness, while others state that since the Prophet Muhammad himself and the Rightly Guided Caliphs did not celebrate it, the holiday has no place in Islamic society.

هل يجوز الاحتفال بعيد مولد النبي

١٢ يناير ٢٠١٤

يصادف غدا ذكرى المولد النبوي فيحتفل العالم العربي والاسلامي  به فرحا بولادة النبي محمد عليه السلام، وفي تلك المناسبة اختلفت آراء العلماء حول جواز الاحتفال من عدمه، البعض رأى أنه لايجوز من منطلق عدم احتفال النبي به أو خلفائه أو الصحابة، وبعضهم رأى أنه مباح ومستحب كمناسبة عادية يحتفل بها الناس معبرين عن سعادتهم

كان لدنيا الوطن حديث مع الدكتور حازم السراج حول جواز الاحتفال بالمولد النبوي، بين السراج: “يجوز الاحتفال بالمولد النبوي مثله مثل أي مناسبة كمناسبة الزواج وعيد الميلاد والاحتفالات الوطنية

وأكد أن الاحتفال بمناسبة المولد النبوي ليست بدعة لأن البدعة ترتبط بزيادة أو نقصان بالدين، والاحتفال به ليس أمر تعبدي أو عقائدي

وقال السراج لدنيا الوطن : ” كما يتم الاحتفال بمناسبات عديدة فنحن أولى بالاحتفال بهذا اليوم العظيم يوم المولد النبوي

من جانبه قال الداعية الاسلامي عبد العزيز عودة بأن الاحتفال بالمولد النبوي مباح فهو ليس سنة ولا فرض، موضحا: “مهم جدا أن نختفل بالمولد النبوي لأن ذلك يعزز انتماء الأمة للاسلام وولائها للرسول عليه السلام

وأضاف: ” المولد النبوي مناسبة عظيمة ويجب الاحتفال به خاصة في ظل تشتت الوطن العربي، فاحتفال الدول العربية والاسلامة به يوحدهم في ذكرة مولد نبيهم

وأكد السراج أن الاحتفال بالمولد النبوي لا يدخل في حيز البدعة طالما لم نضيف أو ننقص شيئا من العقيدة والدين

وعن ويكيبيديا فإن عبد العزيز بن باز  قال: “الاحتفال بالمولد النبوي على صاحبه أفضل الصلاة وأزكى التسليم بدعة لا تجوز في أصح قولي العلماء؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لم يفعله، وهكذا خلفاؤه الراشدون، وصحابته جميعاً رضي الله عنهم، وهكذا العلماء وولاة الأمور في القرون الثلاثة المفضلة، وإنما حدث بعد ذلك بسبب الشيعة ومن قلدهم، فلا يجوز فعله ولا تقليد من فعله

وكذلك ابن تيمية قال: “اتخاذ موسم غير المواسم الشرعية كبعض ليالي شهر ربيع الأول التي يقال إنها ليلة المولد، أو بعض ليالي رجب أو ثامن عشر ذي الحجة أو أول جمعة من رجب أو ثامن من شوال الذي يسميه الجهال عيد الأبرار فإنها من البدع التي لم يستحبها السلف ولم يفعلوها(…)فإن هذا لم يفعله السلف مع قيام المقتضي له، وعدم المانع منه ولو كان خيرا محضا أو راجحا لكان السلف رضي الله عنهم أحق به منا، فإنهم كانوا أشد محبة لرسول الله صلى الله عليه وسلم وتعظيما له منا وهم على الخير أحرص

وكل دولة لها مراسم بالاحتفال بذكرى المولد النبوي، فمثلا تعد حلاوة المولد وعروس المولد من مراسم الاحتفال في مصر وظلت عادة يتوارثها المصريون الى يومنا هذا , وفي الاراضي الفلسطينية يحتفل المسلمون بتوزيع الحلوى وتقديم التهاني لبعضهم البعض في عيد مولد النبي , وتقيم المساجد حلقات وندوات ذكر للتآسي بذكرى النبي العطرة

_________________________________

Translation

Is celebrating Mawlid an-Nabi permissible?

12 January 2014

Tomorrow marks the Mawlid an-Nabi and the Arab and Islamic world will joyfully celebrate the birth of the Prophet Muhammad (s.a.w.). On this occasion, scholars’ opinions differ towards whether or not the celebration is permissible. Some consider it impermissible on terms that the Prophet, his successors and his companions did not celebrate it. Some feel that it is permissible and desirable as a normal occasion celebrated by people expressing their happiness.

Alwatan Voice conducted an interview with Dr. Hazem Sarraj about the permissibility of celebrating Mawlid an-Nabi in which he said: “the celebration of Mawlid an-Nabi is permissible like any other occasion, such as marriage, Christmas or national holidays.”

Sarraj confirmed celebrating Mawlid an-Nabi is not heresy, because heresy is connected to an increase or decrease of religion, and celebrating it is not something devotional or ideological.

Sarraj told Alwatan Voice that: “just as many occasions are celebrated, we are the first to celebrate this great day of the birth of the Prophet.”

For his part, Islamic scholar Abdel Aziz Oudeh, said that celebrating Mawlid an-Nabi is permissible as it is not imposed. He explained: “it is very important to celebrate Mawlid an-Nabi because it strengthens the ummah’s devotion to Islam and its loyalty to the Prophet (s.a.w.).”

Oudeh added: “Mawlid an-Nabi is a great occasion and should be celebrated especially in light of the fragmentation of al-Watan al-Arabi (Arab countries). Arab and Islamic states’ celebration of this occasion unifies them in remembrance of the birth of their profit.”

Sarraj confirmed that the celebration of Mawlid an-Nabi is not considered heresy as long as we do not add or take anything away from our belief and religion.

Abdel Aziz Ibn Baz said: “the celebration of Mawlid an-Nabi is heresy and not permissible because the Prophet (s.a.w.) did not do it, nor did the Rightly Guided Caliphs, or any of his companions, or the ulema and governors during the three favourable centuries. This celebration only came about after that because of Shias and their intimidation. It is not permissible to celebrate and no traditions of Mawlid an-Nabi’s celebration exist.”

Ibn Taymiyyah said: “take a season, not many, such as some of the nights of Rabi3 al-Awwal, which are said to be the night of the Prophet’s birth, or some of the nights of Rajab or the 18th of Dhu Al-Hijja, which the ignorant call Eid of the Pious, and is also heresy and not recommended by nor celebrated by the righteous predecessors. This was not done by the righteous predecessors from which ruling passes. Even if it had been inherently good for the predecessors, they had more love for Allah’s messenger (s.a.w.) to show respect to him.”

Every country has customs to celebrate Mawlid an-Nabi, for example Mawlid candy and Mawlid bride are customs in Egypt that have been inherited by present day Egyptians. In the Palestinian territories, Muslims celebrate by distributing sweets, offering congratulations to one another on Mawlid an-Nabi and mosques set up workshops and seminars to be charitable on the anniversary of the prophet’s birth.

Translated by Kevin Moore.

Article available at Alwatan Voice.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s