‘Billion Dinar debt payable by the Government at the end of the Year’, as-Sabeel (Palestine), 22nd September 2013

مليار دينار ديون مستحقة السداد على الحكومة مع نهاية العام

الأحد, 22 أيلول/سبتمبر 2013 23:56

السبيل- حارث عواد

يستحق على الحكومة سداد ديوان عن إصدار أذونات وسندات خزينة، وديون عن سندات مؤسسات عامة بقيمة 1.033 مليار دينار مع نهاية العام الحالي.

كما يستحق على الحكومة سداد ديون بقيمة 325 مليون دينار خلال شهر أيلول الجاري عن سندات أصدرتها خلال الأعوام السابقة، منها 275 مليون دينار عن إصدار سندات خزينة، ونحو 50 مليون دينار عن إصدار أذونات خزينة.

وبلغت قيمة الإصدارت الحكومية خلال شهر أيلول الجاري نحو 187 مليون دينار.

يأتي ذلك في وقت توسعت فيه الحكومات المتعاقبة في الاعتماد على الاقتراض؛ لإطفاء ديون مستحقة، ولتقليل العجز في الموازنة، ولتمويل بعض النفقات الجارية مثل الرواتب الشهرية لموظفي القطاع العام.

ومن المقدر أن يصل حجم الاصدارات الحكومية من سندات وأذونات الخزينة خلال العام الجاري 2013 إلى 3.502 مليارات دينار.

وتمول الحكومة إصداراتها من سندات وأذونات الخزينة من البنوك العاملة في الأردن بفائدة مرتفعة؛ مما يعني مزاحمة القطاع الخاص على القروض، وتعطيل عجلة الاقتصاد الوطني، وتقبل البنوك على إقراض الحكومة للحصول على فوائد أعلى ودرجة أمان مضمونة.

وارتفع إجمالي موجودات البنوك إلى 39.3 مليار دينار حسب أحدث بيانات مالية، وارتفع رصيد الودائع إلى 25 مليار دينار، والتسهيلات الممنوحة إلى 17.8 مليار دينار في نهاية 2012.

تلك الأرقام المنشورة من قبل البنك المركزي كتعميمات لم ‏تظهر بعد في النشرة الشهرية للبنك الدولي، ولا في بيانات وزارة المالية ‏التي تعتمد أرقاما تحاكي شهرين سابقين؛ بمعنى أن افصاحات ‏الحكومة ستظهر تلك الديون خلال الشهرين المقبلين التي ستبين ‏تجاوز الدين الداخلي وحده مستوى 15.2 مليار دينار.

وترتيباً على تلك التطورات، فإن صافي الدين العام سيتجاوز حاجز ‏‏20 مليار دينار، أي 28 مليار دولار متجاوزا 80 في المئة من ‏الناتج المحلي، وهو مستوى خطير في سابقة هي الأولى من نوعها في تاريخ المملكة، ‏ويشكل ضغوطا ‏على الدينار، ومزيدا من الانكماش في الاقتصاد ككل.‏

____________________________________________________________

Translation

Billion Dinar debt payable by the Government at the end of the Year

Sunday, 22 September 2013: 23.56

as-Sabeel (Palestine), Hart ‘Awad

The Government ought to pay for the issuance of Treasury bills and bonds, debt, and public institution bonds worth 1.033 billion Dinars at the end of this year.

Also the government ought to repay debts to the value of 235 million Dinars during this month of September on bonds issued in previous years, 275 million Dinars of which were issued in Treasury bonds, and about 50 million Dinars of which were issued in Treasury bills.

The reported value of government releases during this month is about 187 million Dinars.

This comes at a time when previous governments have expanded dependence on loans to extinguish current debts, and lessen the budget deficit and finance current expenditures like monthly salaries of workers in the public sector.

It is estimated that the size of government issuances in bonds and treasury bills during 2013 will reach 3.502 million Dinars.

The government funds its issuances of bonds and treasury bonds with high interest banks operating in Jordan, which means the crowding out of the private sector in regards to loans, disabling “the wheel” of the national economy, and acceptance of the banks of government loans to obtain the benefits from a high degree of guaranteed safety.

Total bank assets rose to 39.3 billion Dinars according to the latest financial statements, and the balance of deposits rose to 25 billion Dinars, and granted facilities to 17.8 billion Dinars in the end of 2012.

Those figures published by the Central Bank of Katamemat have not yet appeared in the monthly publication of the international bank, and not in statements of the minister of finance who depends on figures from former months. This means that disclosures will show that government debt over the next two months exceed domestic debt at the amount of 15.2 billion Dinars.

Translated by Robert Forster

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s