‘al-Shabab movement execute government Officer in Galb’, as-Somal il-youm (Somalia), 31st August 2013

حركة الشباب تعدم ضابطا من الحكومة في جلب

August 31, 2013 14:11

[Source: Somalia Today]

[Source: Somalia Today]

جلب (الصومال اليوم): أعدمت حركة الشباب ضابطا سابقا من قواتها في أحد ساحات مدينة جلب في محافظة جوبا الوسطى وذلك بعد إنضمامه إلى قوات الحكومة الفيدرالية .

وكان يطلق على الضابط المقتول جراد علي وقد سبق أن اصبح قائد قوات حي ونلوين لحركة الشباب ؛ لكنه تركهم وانضم إلى جنود الحكومة الصومالية.

اتهم القاضي الذي حكم الضابط بالإعدام أنه أذاع شائعات عن المجاهدين وبالتالي انضم إلى الحكومة مضيفا إلى أنه تم إلقاء القبض على هذا الرجل وهو ينتقل بين مناطق من محافظات جوبا.
وذكر القاضي أن الرجل أقر على أنه حارب حركة الشباب بعد انضمامه لجنود الحكومة وأصابه جرح في إحدى المعارك .

جراد علي البالغ من العمر تسعة وعشرون نفذت حكم الإعدام عليه كتيبة من حركة الشباب ، وقد حضر في الساحة التي أعدم بها كثير من سكان محافظة جلب وضباط من حركة الشباب .

هذا وقد سبق أن أصدرت حركة الشباب أحكاما من هذا القبيل على ضباط تركوها وانضموا إلى الحكومة و أفرد آخرون من الشعب بتهمة التجسس ضد الحركة ؛ لكن هذه المرة جاء الحكم في وقت حساس من تاريخ الحركة ، وتنفيذها علنا رسالة إلى أنها مازالت في أرض الواقع ، وقد أثير زوبعة إعلامية في الآونة حول نية الحكومة الفيدرالية لمحاربة الحركة في هذه المنطقة إلى أن وصلت التهم الموجهة إليها أن قيادات من بينهم رئيس الجمهورية يتعاونون مع الحركة

___________________________________________________

Translation

al-Shabab movement execute government Officer in Galb

31st August 2013

Jilab (Somalia Today) : The al-Shabab movement executed a former officer of the armed forces in a square in the town Galb (جلب) in the province of Middle Juba and after it’s  accession to Federal Government Forces.

The killed officer was called Gerad ‘Ali and was previously leader of Nalwayn neighbourhood forces belonging to the al-Shabab movement; but he left them and joined Somali Government Forces.

The judge, who sentenced him to death, accused the executed man of spreading rumors about fighters and thus joined the government, adding that he was arrested while moving between areas in  Juba Province.

The judge mentioned that the man admitted to fighting the al-Shabab after joining government soldiers and added that he was wounded in battle.

A battalion if the al-Shabab carried out the death penalty of Gerad ‘Ali al-Balagh of 29 years that occurred in a square and the execution was attended by a large number of province and Galb residents and officers of al-Shabab.

The al-Shabab movement has issued rulings of this kind on officers that had left the Shaba and joined government as well as other individuals accused of spying on the movement: but this time the action came at a sensitive time in the history of the movement, and it sent a public message that they are still in the area. It raised a storm in the media regarding the government’s intention to fight the movement in the region, and as a result there have been accusations against leaders, including that the President of the Republic is cooperating with them.

Translated by Robert Forster

Advertisements