‘On Video: Muhammed Hassan: I exonerate to Allah from blood… Do not enter the fray carrying arms to demonstrations’, Al-Masri Al-Youm (Egypt), 20th August 2013

بالفيديو.. محمد حسان: أبرأ إلى الله من الدماء.. ولم أُجِزْ حمل السلاح بالمظاهرات

الثلاثاء 20 أغسطس 2013

قال الشيخ محمد حسان، عضو مجلس شورى العلماء، إن الله واهب الحياة، وليس من حق أحد أن يسلبها إلا ربنا، مجددًا تبرؤه إلى الله من الدماء التي تسيل من أفراد الجيش والشرطة والشعب، مطالبًا بفتح تحقيقات عاجلة في كل الجرائم التي ارتكبت، ومحاسبة المتورطين.

ونفى «حسان»، في بيان له، صباح الثلاثاء، بثته قناة «الرحمة»، إجازته لحمل السلاح في المظاهرات، مؤكدًا أنه لا يملك أي حسابات على مواقع التواصل الاجتماعي، ولم يصدر منه تصريح بهذا الشأن.

وأوضح «حسان» أن الدماء المصرية كلها حرام، مناشدًا الشعب أن يظل معظمًا لشعائر الله، وأن يعظم شريعته، وألا يفرح بالدماء التي تسيل في الشوارع.

وتبرأ «حسان» من التعدي على الكنائس، مؤكدًا أن التعدي على الكنائس ليس من الإسلام، معلنًا رفضه محاولة جر مصر لأي فتنة طائفية.

وحذر «حسان» أبناء الشعب والجيش والشرطة من التورط في اقتتال أهلي، مؤكدًا أن هذا يصب في صالح أعداء مصر، مطالبًا بالسكينة حتى تعبر سفينة مصر للأمان.

وأكد «حسان» أن الوقت مازال لم ينته من أجل الجلوس على طاولة المصالحة الوطنية، مطالبًا الإعلاميين بأهمية الحفاظ على أمانة الكلمة، وعدم التحريض والإثارة.

وختم رسالته بكلمة لأبناء سيناء، قائلًا: «أناشدكم الحفاظ على التراب الطاهر في سيناء، والحفاظ على إخوانكم المرابطين في الحدود من الجيش والشرطة ضد العدو الصهيوني»، مؤكدًا أن حل مشكلة سيناء يكمن في العمل الدعوي والتنموي والأمني.

_____________________________________

Translation

On Video: Muhammed Hassan: I exonerate to Allah from blood… Do not enter the fray carrying arms to demonstrations

Tuesday 20th August 2013

Shiekh Muhammed Hassan, a member of the Shura Council of Scientists, said that Allah, the giver of life, and no one but Allah, has the right to rob life, or be acquitted to Allah, for the blood that is coming from members of the military, the police and the people; and he demanded the opening of legal investigations in every crime that has been perpetrated and to hold the involved accountable.

Hassan denied in his statement on Tuesday morning, broadcasted on al-Rahma, his acceptance of carrying arms in the demonstrations, confirming that he did not hold any accounts on social networking sites, and did not issue a (previous) statement in regards to this affair.

Hassan explained that all Egyptian blood is haram, appealing to people to continue in awe of the rites of Allah, and to enhance his law, and cease to rejoice with the blood that flows in the streets.

Hassan repudiated the encroachment on churches, confirming that the encroachment on churches is not Islam, declaring the refusal to pull Egypt into sectarian strife (Fitna). 

Hassan warned the people, the army and the police against the involvement in civil strife, confirming that this hurt would be in favor of the enemies of Egypt, demanding peace until the vessel of Egypt crosses to safety.

Hassan confirmed that the time is still not finished to sit at the table of national reconciliation, urging the media of preserving the “secretariat of the word” and not incite or cause excitement.

Ending his message with words to the people of Sinai, saying: I appeal to you the preservation on

And seal his word to the people of Sinai, saying: “I appeal to you to keep the dirt El Taher in the Sinai, and keep your brothers stationed at the military border and police against the Zionist enemy,” stressing that the solution to the Sinai problem lies in advocacy work, development and security.

Translated by Robert Forster

Advertisements